Elektrische fiets

Actieradius

Accu’s

Moderne technologie

Aandrijvingtechniek

Sensoren


De actieradius die bij je past

De actieradius geeft aan hoe ver je kunt rijden zonder de accu op te laden. De hoeveelheid energie (het aantal wattuur) die een batterijpakket levert, bepaalt voor een groot gedeelte de actieradius. Hoe hoger het aantal wattuur (Wh), hoe hoger de actieradius en des te verder je kunt fietsen zonder de accu op te laden.

Doorgaans betekent meer wattuur ook een hogere aanschafprijs. Het is dus belangrijk om te weten wat jouw behoefte is. De belangrijkste vraag voor de accukeuze is dan ook; hoe ver wil je fietsen? Wanneer je vaak kleine stukken fietst, kun je volstaan met een beperkte actieradius. Ben je van plan om lange tochten te maken? Kies dan voor een accu met meer wattuur. Dan heb je zelf de hoogte van de actieradius en de aanschafsprijs in de hand.

Invloed op je actieradius

Er zijn verschillende externe factoren die invloed hebben op je actieradius. Hieronder worden de belangrijkste benoemd:

    • Gewicht. Het totale gewicht van de fiets, berijder en belading heeft invloed op de actieradius.
    • Weerstand. Denk hierbij aan tegenwind, bandenspanning, hoogteverschillen en kwaliteit van het asfalt. Hoe meer weerstand je hebt, hoe lager de actieradius.
    • Schakelgedrag. Net zoals bij autorijden heeft schakelgedrag met elektrisch fietsen invloed op je actieradius. Begin in de laagste versnelling en schakel door tot de gewenste trapfrequentie en snelheid bereikt is. Begin nooit in de zwaarste versnelling, dit gaat ten kosten van de actieradius. Vind je dit lastig, dan is automatisch schakelen wellicht een optie.

Vergelijken van accu’s

Vaak wordt bij accu’s de vergelijking gemaakt op basis van capaciteit (ampère-uur). Echter, een vergelijking op basis van uitsluitend capaciteit geeft geen volledig beeld, aangezien de prestatie van een batterijpakket ook afhankelijk is van de batterijspanning (voltage) tijdens het ontladen.

De beste manier om batterijpakketten met elkaar te vergelijken is door te kijken naar de hoeveelheid energie die door het batterijpakket geleverd kan worden in Wattuur. Het aantal Wattuur houdt zowel rekening met de capaciteit van de batterij als de gemiddelde batterijspanning bij het ontladen. Hoe hoger het aantal watturen, hoe hoger jouw actieradius.

Capaciteit van de accu

Een accu is een verbruiksartikel. Per jaar slijt de accu met zo’n 10% tot 15%. Ook als de accu niet gebruikt wordt. Als u twijfelt over de capaciteit van uw accu, dan kunt u hem altijd laten testen. Wij hebben een testapparaat waarmee de capaciteit van uw accu gemeten kan worden.

Over accu’s

Er zijn vele accu’s in de markt. We vergelijken de meest gebruikte. De Lood-Gel-Accu is een gedateerde techniek. Door het gewicht van de accu wordt deze niet meer toegepast in moderne elektrische fietsen.

  • De Nickel-Cadmium-Accu (NiCd)

Deze accu wordt door veel fabrikanten van elektrische fietsen toegepast. Deze accu’s hebben een geheugen. Dat betekent dat de accu volledig leeg gereden moet worden voordat deze weer geladen wordt. Wanneer de accu slechts gedeeltelijk leeg gereden wordt en daarna weer wordt opgeladen dan verliest de accu zijn capaciteit.

  • Nikkel-Metaal-Hydride (NiMh) accu

De verbeterde versie van de Cadmium accu’s. Deze accu’s hebben een grotere capaciteit en geen last van het geheugeneffect. De accu kan bijgeladen worden. De accu is wel gevoelig voor hogere temperaturen. Ook verliest de accu stroom door zelfontlading en ze zijn relatief zwaar.

  • Lithium Ion Accu

De modernste accutechniek voor elektrische fietsen. Het lage gewicht en de grote capaciteit staan garant voor een grote actieradius. De accu kan altijd bijgeladen worden en heeft geen geheugen effect. Het laden gaat ook zeer snel. Binnen enkele uren is de accu weer geheel gevuld. De accu is ook diep ontlaadbaar. Dat wil zeggen dat de opgegeven capaciteit in Ampère-uren (Ah) ook geheel benut kan worden.

Moderne technologie

Voor het aansturen van de elektrische aandrijving zijn verschillende technieken mogelijk. Flyer gebruikt het meest geavanceerde DMS systeem. DMS staat voor draaimomentsensor en is een systeem dat niet alleen de druk op de pedalen meet, maar ook het aantal trapomwentelingen per minuut. Het grote voordeel hiervan is dat het systeem altijd direct inschakelt door de kracht te meten die op de pedalen wordt uitgeoefend. Naarmate de druk op de pedalen groter wordt gaat de nieuwste Panasonic Premium motor van 250 Watt steeds harder werken. Dat noemen we progressieve ondersteuning. Na circa 70 trapomwentelingen per minuut neemt de ondersteuning af. Bij de sport en HS modellen is dat bij circa 85 omwentelingen.

Aandrijvingtechniek

Er zijn verschillende aandrijvingtechnieken. Er zijn elektrische fietsen met de motor in het voor- of achterwiel of -zoals bij Flyer- met de aandrijving direct op de trapas. De verschillende systemen hebben voor- en nadelen. We zetten deze op een rij. De motor in het voorwiel heeft als voordeel dat deze ook achteraf gemonteerd kan worden en standaard fietscomponenten zijn mogelijk. Er kleven ook nadelen aan dit systeem; de voorwielmotor trekt de fiets vooruit. Dat beïnvloedt het stuurgedrag en geeft wat nerveuze rijeigenschappen. Oppassen bij een glad wegdek is geboden.

Veel elektrische fietsen worden uitgerust met de motor in het achterwiel. Het is beperkt mogelijk om een motor achteraf te monteren in het achterwiel. Echter zijn standaard versnellingsystemen niet of zeer beperkt te monteren. Na reparatie van een lekke band van het achterwiel is bij meerdere merken een computerprogramma noodzakelijk om de mate van ondersteuning goed af te stellen. Voor beide systemen geldt dat het uitnemen van een voor- respectievelijk achterwiel een bewerkelijke handeling is. Ook is relatief lange bekabeling van voor naar achter de fiets en vice versa noodzakelijk. Wanneer de accu ook nog op of onder de achterdrager is bevestigd is het zwaartepunt van de fiets geheel aan de achterzijde. En dat beïnvloedt het stuurgedrag.

Bij alle Flyer elektrische fietsen is de aandrijving op de trapas. Een dergelijk systeem is niet achteraf te monteren en de framekosten zijn wat hoger omdat deze speciaal gebouwd moeten worden. De motor en de accu van onze elektrische fietsen zijn dicht bij de trapas gemonteerd. De ondersteuning wordt afgegeven op de trapas. De kracht van de berijder en de motor komen tegelijkertijd op deze trapas en dat geeft een heel natuurlijke ondersteuning.

Er zijn geen lange kabels of stekkers noodzakelijk en de kans op storing is daardoor lager. Bovendien geeft de plaatsing van de motor en de accu een laag zwaartepunt in het midden van de fiets. De fiets is daardoor zeer stabiel en heeft bijzonder prettige rijeigenschappen.

Sensoren

Zonder de trapondersteuning zou een elektrische fiets een gewone fiets zijn. Als je eenmaal gestart bent met fietsen, wordt de mate van ondersteuning bepaald door een sensor. Deze geeft aan de motor door hoeveel ondersteuning hij moet geven. Er zijn verschillende soorten trapondersteuning die het comfort van de elektrische fiets bepalen. Het verschil in comfort wordt bepaalt door twee soorten sensoren; de trapkrachtsensor en rotatiesensor.

  • Trapkrachtsensor

Als je graag een elektrische fiets wilt die exact reageert op de kracht die je zet bij het fietsen, dan is een e-bike met een trapkrachtsensor de fiets die je zoekt. Afhankelijk van het door jou gekozen rijprogramma en de kracht die je levert, geeft de motor je ondersteuning. Hoe meer kracht je op de pedalen zet, hoe harder je gaat. Je snelheid bepaal je dus net zoals bij een niet-elektrische fiets. Op deze manier ben je volledig in controle en krijg je een natuurlijke rijervaring doordat de opbouw en afname van de ondersteuning geleidelijk gaat.

  • Rotatiesensor

Is een natuurlijk rijgevoel minder belangrijk? Dan kun je kiezen voor een elektrische fiets die uitgerust is met een rotatiesensor. Deze sensor registreert de trapfrequentie (in plaats van trapkracht) en vergelijkt deze met de gekozen ondersteuningsstand. Bij een hoge gekozen ondersteuningsstand zal de elektrische fiets veel ondersteuning geven totdat de maximale snelheid is bereikt. Je kunt er dan ook voor kiezen om heel weinig druk op de pedalen te zetten en de fiets het werk te laten doen. Door de nauwkeurige sensor reageert het systeem snel bij het optrekken en geeft deze een soepele opbouw, maar is de hoeveelheid ondersteuning niet afhankelijk van de hoeveelheid kracht die op het pedaal wordt gezet (zie trapkrachtsensor). Om de opbouw nog geleidelijker te laten verlopen, hebben sommige modellen een hendel. Dit is ook handig als je een keer de fiets uit de parkeerkelder moet duwen.